IZVJEŠĆE S RADIONICA “OPUŠTAONICA EMOCIJA”
04.04.2022. – 31.05.2022.
Socijalno-emocionalno učenje odnosi se na usvajanje kompetencija koje pojedincima pomažu u snalaženju u okolini, rješavanju problema te poboljšanju međuljudskih odnosa. Baš iz tog razloga od velike je važnosti u što ranijoj dobi početi sa usvajanjem navedenih vještina kako u bi djeca u odrasloj dobi bila kompetentna odgovoriti na emocionalne i socijalne potrebe sebi bliskih i manje bliskih pojedinaca te kako bi se razvila empatija i bolja kontrola vlastitih impulsa u stresnim, konfliktnim, ali i ugodnim životnim situacijama. Za razvoj ovih kompetencija, kod djece je važno usvojiti prepoznavanje vlastitih emocija kako bi ih potom znali kontrolirati u danim situacijama i kako bi pomogli sami sebi, ali i svojim vršnjacima te drugim ljudima u njihovu okruženju. Poznavanje vlastitog emocionalnog svijeta, ali i razumijevanje emocija kao takvih te prepoznavanje socijalnih znakova neophodno je za sretan i ispunjen život. Iz tog razloga, u dječjem vrtiću „Regoč“ provedeno je osam radionica u trajanju od osam tjedana u kojima su predškolska djeca i starija vrtićka djeca (4+ godine) učila o emocijama, odnosima s važnim osobama, frustracijama i kako se umiriti u stanju stresa te o praksi mindfulness-a. Mindfulness ili usredotočena svjesnost, praksa je prisutna već stotinama godina, posebice u istočnjačkim kulturama te vuče svoje korijene iz budizma. Definira se kao stanje svijesti koje karakterizira prihvaćanje, pažnja bez osuđivanja i prosuđivanja te svijest o sadašnjem trenutku. U današnjem vremenu brzog života i tehnologije, djecu je važno naučiti kako da uživaju u trenutku bez distrakcija te kako da prepoznaju vlastite potrebe i osjećaje u takvim trenucima. Prakticiranje mindfulness-a od najranije dobi stvara izvrsnu podlogu za formiranje usredotočenog, mirnog i senzibilnog pojedinca u budućnosti.
Radionica pod nazivom „Opuštaonica EmociJA“ trajala je osam tjedana te je provedeno osam radionica. Radionice su bile podijeljene u dvije tematske skupine – prva skupina od četiri radionice obrađivala je temu emocija, dok je druga skupina obrađivala temu mindfulness-a. Radionice je pohađalo 26 djece iz predškolske skupine i 10 djece iz starije vrtićke skupine. Radionice su se odvijale pod vodstvom socijalne pedagoginje Angeline Krsnik, koja je ujedno i osmislila navedene radionice i aktivnosti unutar njih. Aktivnosti mindfulness-a osmišljene su u suradnji sa socijalnim pedagoginjama Petrom Posedi, Matteom Radoslović i Manuelom Hajdinjak.
Prve četiri radionice pod imenima „Osnovne emocije“, „Složene emocije“, „Tko si meni ti?“ i „Hodam u tvojim cipelama“ obrađivale su tematiku emocija. Djeca su kroz ove četiri radionice mogla naučiti koje su to osnovne, a koje složene emocije te naučiti o važnosti stvaranja i održavanja bliskih odnosa sa starijim odraslim osobama, ali i vršnjacima te o nenasilnom rješavanju sukoba te međusobnom uvažavanju i slušanju. Kroz stvaranje bliskog odnosa suradnje sa djecom voditeljica ih je kroz zabavne aktivnosti nastojala poučiti o navedenim socijalnim i emocionalnim kompetencijama. Aktivnosti su se sastojale od aktivnosti upoznavanja s voditeljicom kroz bacanje loptice, „Kolo emocija“, memory o emocijama, čitanje slikovnice o složenim emocijama, izrade plakata o osobinama ljudi, igre „Jasno i glasno“ u kojima su nastojali prebroditi šumove u komunikaciji te raznih drugih interaktivnih igara i aktivnosti kojima im se omogućilo stjecanje znanja o bogatom emocionalnom svijetu koji leži unutar svih njih. Djeca su se u aktivnostima izvrsno snašla, pokazala su iznimna znanja i interes koji je bivao sve veći i veći kako su radionice odmicale. Po završetku prvog bloka radionica mogli su uspješno prepoznati širok spektar emocija kod sebe i svojih vršnjaka, ali i odraslih pojedinaca u njihovu životu te su uspješno primjenjivali vještine rješavanja sukoba kako unutar tako i izvan vrtića. Kroz svakodnevne razgovore i feedback od djece te ispunjavanje evaluacijskih listića te feedback odgojiteljica evidentan je uspjeh prvog bloka radionica.
Drugi blok radionica bio je vezan uz mindfulness te su radionice pod imenima „Uvod u opuštaonicu“, „Plišanci trbušanci“, „Safari“ i „Mindfulness staklenke“ sadržavale brojne aktivnosti kojima se poticao razvoj usredotočenosti i usklađenosti s vlastitim unutarnjim svijetom. Aktivnosti kao što su glazbene stolice, disanje praćenjem prstiju ruke, uspavljivanje plišanaca disanjem iz dijafragme, „vjetar puše“, „morski pas“, osvješćivanje i aktiviranje pet osjetila, usredotočena šetnja te na kraju izrada mindfulness staklenki kod djece su nastojala razviti tehnike umirivanja u stresnim i frustrirajućim situacijama, naučiti ih tehnike disanja, kako usredotočeno koristiti vlastita osjetila te općenito kako više „živjeti u trenutku“ i iskusiti svijet sa maksimalnom prisutnošću kroz prepoznavanje emocija i korištenje tehnika koje će im pomoći u mirnom reagiranju na životne izazove.
Na aktivnosti iz drugog bloka radionica o mindfulness-u reagirali su još pozitivnije i s većim interesom nego na prvi blok radionica. Uspješno su se snalazili u svim zadanim aktivnostima te su ih odrađivali s velikom znatiželjom. Pokazali su razumijevanje danih uputa i sadržaja obrađivanog na radionicama, a posebno velik interes za mindfulness pokazali su prilikom izrade staklenki i radionice „Safari“ kojom se učilo korištenje svih 5 osjetila.
Zaključno, radionice su se pokazale vrlo uspješne uz minimalne modifikacije aktivnosti koje su morale biti provedene zbog prezahtjevnog sadržaja i dobi sudionika. Evaluacija koja se provodila u obliku evaluacijskih listića likova vremenske prognoze kojima su djeca trebala obojiti kako se osjećaju na početku i na kraju radionice te evaluacije i feedback-a odgojiteljica pokazuje kako je radionica „Opuštaonica emociJA“ bila vrlo uspješna te kako su djeca koja su sudjelovala od nje dobila saznanja i vještine te zadovoljavajuću podlogu o emocijama i usredotočenoj svjesnosti koja će im u budućnosti pomoći da bolje razumiju vlastite potrebe, ali i potrebe onih oko njih pokazujući suosjećanje i smirenost.
Angelina Krsnik, soc.ped.
PROLJETNA OLIMPIJADA U REGOČU
13. travnja 2022. godine.
Naši su mališani ovu srijedu proveli na našem igralištu. Sve tri skupine sudjelovale su u Proljetnoj olimpijadi. Djeca su se natjecala u sportskim igrama, kao i nekim davno zaboravljenim igrama, kao što su utrka u vrećama i prenošenje jaja u žlici.
Pobjednika nema, jer su svi pobijedili!
PREDŠKOLCI SE PRIPREMAJU ZA ŠKOLU
Kako smo krenuli s Programom predškole, tako su i naši vrtićki predškolci krenuli s pripremama za školu. Sedam naših polaznika redovitih programa su školski obveznici.
ŠTO SMO RADILI OD RUJNA DO PROSINCA
Mješovita jaslička skupina Cvjetići
Rujan: Adaptacija
- poteškoće pri odvajanju od roditelja, plakanje, odbijanje obroka, poteškoće kod spavanja, izostanci zbog bolesti, jedan ispis
- s vremenom se većina prilagodila na vrtić
Listopad:
- Obrađene teme: „Dječji tjedan“, Voće i povrće“, „Dani kruha i Dan jabuke“, „Jež“
- obuhvatili smo likovne, glazbene, tjelesne, govorne, stolno – manipulativne, didaktičke i senzorne aktivnosti
- djeca su najveći interes pokazala za likovne aktivnosti (ukrašavanje balona prstićima, pečati od krumpira, lijepljenje bodlji ježu, slobodno crtanje drvenim bojama), glazbene aktivnosti (plešu, kad se pusti glazba, ali većina ne pjeva), stolno – manipulativne aktivnosti (modeliranje slanim tijestom – izrada pekarskih proizvoda, domaći plastelin u crvenoj boji – izrada jabuka)
- djeca su pokazala slabiji interes za govorne aktivnosti (slaba pozornost pri pričanju priča i igrokaza, ne žele ponavljati glasove, dvogodišnjaci prstom pokazuju ono što žele, ne pokušavaju reći)
Studeni:
- obradili smo teme „Gljive“, „Stablo“, „Šumske životinje“, „U susret adventu“, „Božićni ukrasi“
- djeci smo ponudili likovne, glazbene, stolno – manipulativne i govorne aktivnosti
- Kroz studeni su djeca puno napredovala, pa tako i njihov interes za aktivnosti. Najveći interes pokazuju za stolno – manipulativne aktivnosti (spajanje istih kružića u aktivnosti „Gljiva“, pravljenje stabala od ponuđenih materijala: grančice, plastelin, gumbi, senzoričke vrećice s temperama, izrada adventskog vjenčića), likovne aktivnosti (izrada gljive od kartonskog tanjurića, zajednička aktivnost otiskivanja lišća na stablo, izrada šumskih životinja od lista loze, izrada adventskog vijenca)
- djeca najviše sudjeluju u glazbenim igrama s pokretima; „Muhara“, „Kad si sretan“, „Hoki-poki“
- u aktivnostima za razvoj govora sudjeluju većinom stariji dvogodišnjaci (tijekom listanja slikovnica prepoznaju životinje, pojmove iz prirode), dok jednogodišnjaci beznačajno listaju slikovnice. Većina pokazuje interes za igrokaze, ali pozornost im je jako kratka
Prosinac:
- Obradili smo teme „U susret Božiću“, „Božićni ukrasi“, “Božićna čarolija“, „Božić“
- Obradili smo najviše likovne i glazbene aktivnosti (izrada ukrasa za bor, čizmice za sv. Nikolu)
- Glazbene aktivnosti: pjesmice „Sveti Niko“, „Zvončići“. Iako im je bilo teško izgovoriti riječi, pokazali su interes za ove pjesmice, dok odgojiteljica pjeva, oni se uključuju i izgovaraju pojedine dijelove pjesama
- primijetili smo da nekoliko djece ima strah od nekih materijala (pomponi, girlanda, tempere, ako trebaju tapkati prstima)
- Odradili smo i nekoliko stolno – manipulativnih aktivnosti (hranjenje Djeda Mraza božićnim kolačićima, ukrašavanje božićnog drvca, imitacija pravljenja božićnih kolača od plastelina, izrada jaslica od slame, figurica i kutije)
- U prosincu se vidi značajan napredak cijele skupine, sve više pokazuju interes za aktivnosti i međusobnu komunikaciju i suradnju, duže trajanje pozornosti, razumijevanje naloga, sudjelovanje u zajedničkim aktivnostima.
Mješovita vrtićka skupina Bubamare
Rujan:
Početak pedagoške godine započeli smo upoznavanjem s prijateljima na temu „Dječji tjedan“. Poticali smo empatiju i toleranciju među djecom te pozitivnu sliku o sebi. Razgovarali smo o pravima djece te izradili plakat prijateljstva otiskom njihovih dlanova na hamer papiru tehnikom tempere. Jesen smo upoznali promatranjem promjena u prirodi, šetnjama i raznim aktivnostima. Temom „Jesensko voće i povrće“ prisjetili smo se boja, oblika i voća koje sazrijeva u jesen. Likovnim aktivnostima djeca su izradila mrkvu, kukuruz, krušku i bundevu (tehnike: tempera, kolaž papir, drvene bojice i salvete). Pjesmama „Kruška, jabuka, šljiva“ i „Mali bratec Ivo“ proširili smo znanje o „plodovima jeseni“. Obilježili smo i „Dane kruha“ izradom domaćih pekarskih proizvoda koje su djeca imala priliku i kušati. Uz to smo naučili pjesmu „Pekar“. Također smo obilježili „Dan jabuka“ likovnom aktivnosti otisak jabuke (tempera) te su djeca svojim rukama izradila muffine i kušali ih.
Listopad:
U sklopu Mjeseca hrvatske knjige, posjetili smo knjižnicu, u kojoj nas je dočekala bajkopričalica; uz poticaje ostvarila je interakciju s djecom. Pozorno su slušali i bili oduševljeni. Obradili smo teme „Šumske životinje“ (jež, lisica i vjeverica) i „gljive“. Glazbene aktivnosti su bile: pjesmica „Boc, boc iglicama“ i „Molbe gljive muhare“. Govorne aktivnosti: Ježeva kućica, Ukradene točkice, brojalica Eci, peci, pec te recitacija Medo. Likovne aktivnosti: jež, lisica, vjeverica i gljive (tehnike: tempera, kolaž, drvene bojice).
Studeni:
Podržali smo akciju „Zasadi stablo – ne budi panj“ sadnjom drveća u dvorištu vrtića, a također smo ostvarili i suradnju s roditeljima (nabava alata). Obilježili smo i „pad Vukovara“ – u znak sjećanja na žrtve, zapalili smo svijeće ispred vrtića; svijeće su djeca sama izradila tako što su staklenke obojala temperom. S našom medicinskom sestrom Ivanom proveli smo radionicu na temu „Higijena“. Govorne aktivnosti: Jana i higijena i Mrljek i Prljek mućkaju bljakavi napitak. Radno-praktične aktivnosti: pranje zubi, rezanje noktiju, pranje ruku, kupanje beba, sušenje odjeće i pranje kose. Djeca su prihvatila aktivnosti i zadržavala se u centrima.
Prosinac:
Kako nam se približilo božićno vrijeme, ukrasili smo vrtić i SDB božićnim motivima. Likovne aktivnosti: adventski vijenac, čestitke, bor, anđeli od papira i špatula, kuglice za bor (tehnike: tempera, kolaž, flomasteri). Za sv. Nikolu smo se pripremili razgovorom, pisanjem pisama, izradom čizmica te nas je posjetio sv. Nikola – djeca su mu otpjevala pjesmice i izrecitirali naučeno. Svakodnevno smo otvarali adventski kalendar s motivirajućim porukama. Na trgu smo imali božićnu priredbu; nastupali smo s igrokazom Božićne čarape, otpjevali pjesmu Sretan Božić svakome i Zvončići te poželjeli sve najbolje recitacijom Moje božićne želje. Reciklirali smo plastične boce i čaše od jogurta i pudinga od kojih smo izradili zvončiće i snjegoviće; djeca su ovim ukrasima u centru sela okitila božićno drvce. Zadnja tema je bila „Nova Godina“; slušali smo novogodišnje pjesme i likovno se izrazili temperama na motiv vatrometa.
Mješovita vrtićka skupina Leptirići
Rujan
Period adaptacije u novu sredinu. Neka djeca su se prilagodila brže, a neka sporije. Kako bi djeci olakšali proces adaptacije, sobu dnevnog boravka prilagodili smo trenutnim potrebama djece, pjevali smo pjesmice, stvarali likovne radove. Djeca najveći interes pokazuju za puzzle, slagalice i igre vidnog opažanja. Pričali smo različite priče te lijepo vrijeme iskoristili za boravak na igralištu. Iz tjelesne i zdravstvene kulture vježbali smo s pomagalima i bez njih. Četvrtak je bio dan za šetnju, pa smo promatrali promjene u prirodi.
Listopad
Prvi tjedan u listopadu obilježili smo „Dječji tjedan“. Moto nam je bio „Ljubav djeci prije svega“. Kroz poticajni razgovor saznali smo dječja mišljenja i stavove o ljubavi, prijateljstvu, dječjim pravima i dužnostima.
Naučili smo tekst i koreografiju pjesme „Ti i ja“, koja se djeci jako svidjela.
Kako bismo likovno prikazali sve što mislimo, izradili smo nekoliko zajedničkih likovnih radova („Zastava prijateljstva“, „Drvo prijateljstva“).
Istraživali smo voće i povrće te ih kušali. Likovno se izražavali raznim tehnikama te provodili senzorne aktivnosti (rezanje povrća). U centru početnog čitanja i pisanja proučavali smo slova te su djeca imala priliku složiti nazive voća i povrća.
Treći tjedan obilježili smo Dane kruha. Tjedan je obilježila pjesmica „Pekar“ te se svakoga dana mogla čuti u sobi Leptirića. Pripremili smo pekarske kape i pregače te modelirali tijesto i pravili kiflice. Djeca su uživala u senzoričkim aktivnostima (žito, kukuruz).
Upoznali smo se i sa šumskim životinjama, uživali u pričama i scenskim prikazima. U garderobi sobe smo izradili ježevu kućicu od prirodnih materijala. Najzanimljivija aktivnost bila je izrada ježa od krumpira i čačkalica.
Studeni
U studenom smo obrađivali gljive, djeca su jako voljela pjevati pjesmu „Molba gljive muhare“ Pod povećalom su proučavali vrste gljiva.
Drugi tjedan smo započeli razgovorom o higijeni, obradili nekoliko zanimljivih priča te naučili prati ruke i zube.
Pred kraj studenog krenuli smo s izradom božićnih ukrasa. Djeca su se najviše veselila svetom Nikoli.
Prosinac
Tijekom prosinca ukrasili smo cijeli vrtić našim ukrasima. Djeca su uživala u igrama s rastresitim materijali i senzomotoričkim bocama.
Zajednički projekti
- „Zasadi stablo – ne budi panj“ – sudjelovanje u akciji kolektivnog pošumljavanja Hrvatske. U dvorištu vrtića posadili smo 5 stabala, koja smo dobili kao donaciju Hrvatskih šuma.
- „Svijeća za Vukovar“ – u povodu Dana sjećanja, djeca su bojala staklenke u crveno te izradili lampione, koje smo zapalili ispred vrtića
- ukrasi za božićno drvce u centu sela – izrada snjegovića i zvončića
- adventski sajam – u sklopu projekta „Škole za Afriku“ izrađivali smo i prodavali božićne ukrase. Uplatili smo za projekt 1380,00 kn
- Nastup na Adventu